Monday, July 13, 2009

Pagi Ahad Yang Suci

Hari Ahad(semalam) bersamaan dengan 12 July 2009 aku dekejutkan lagi dengan dunia hair style aku. Pada suatu ahad yang sangat suci, aku bangun dari tidur and tengok muka aku kat cermin toilet. Giler la, rambut dah panjang giler..sekali tengok macam noh hujan dua kali tengok dah macam allycats pon ade. Sambil2 mandi tu aku terpikir pulak macam nak potong rambut. Macam biasa, aku memang selalu potong dekat Derrick & Team saloon kat Maju Junction tu. Selepas breakfast dan melilau-lilau mangganggu kehidupan seharian adik beradik aku, aku dengan bangganya start motor nak pegi potong rambut. Sambil2 tengah panaskan enjin motor..tiba2 plak terdengar satu suara yg sangat pernah aku dgr sejak aku dari dalam perut ibu aku...aku menoleh ke belakang...owh!!ayah aku (En Arip) menegur aku..(suspen)

En Arip : Ateh(nick name), nak pegi mana tu?

Ateh : Nak pegi potong rambut kat MJ la yah...rambut dah macam noh hujan ni...(ayah aku mengerutkan dahi coz die tak kenal pon noh hujan tu..hehe)

En Arip : Macam dah nak gelap ni teh..nak hujan kot..bawak kereta je laa....

Ateh : Laaa...yeke yah...nak hujan eh..?! ok la ok la.....


Setelah mendengar kata2 ayah aku..aku pon terus la amik keta and shoot ke MJ..perghhh....ahad yang jam like damd..jalan kuching yg sangat boleh menyebabkan penyakit kentut berdarah tahap kritikal...sepatutnya aku sampai 15 minit, aku dah terdrag lebih kurang setengah jam lebih..aku sampai lebih kurang pukul 3 petang...Sampai2 je aku dikejutkan dengan kehadiran sebuah lagi saloon disebelah saloon yang selalu aku gunting rambut tu, nama saloon baru tu Hair Groom,. ish cam ade competitor je...takpe la, bukan business aku..yang penting aku potong rambut aku... Aku pon lalu la depan kedai baru tu...sekali aku ternampak hair stylist aku yang sebelum ni keje kat kedai sebelah telah keje kat kedai baru tu..Menurut Sam(hairstylist aku) die dah ade cukup duit untuk bukak kedai baru bersama rakan2nya..ooowwhh..paham2...tp tu bukan cerita yg aku nak ceritakan sebenarnya..cerita tu bermula start dari ah moi chantek yg nak basuh rambut aku..

Ah Moi Chantek : Haloo...mau cuci sama potong saja ka?!

Mangsa : Yup..ah moi u baru keja sini ka..?

Ah Moi Chantek : Ya lor..baru saja..u tak mau kaler rambut ka.,cantik ma kalau u kaler...

Mangsa : Tak mau la moi..dulu sudah kaler satu kali.,tak cantik punya...

Ah Moi Chantek : U punya kulit kena sama itu dark brown maa...lagi pon u manyak hensem maa...(sambil pegang bahu aku dan dekatkan muka die betul2 dekat sebelah telinga aku)..

Mangsa : Ermm...ok la moi., tapi kalau tak chantek i carik u ahh...(aku pon terima lamaran ah moi itu dengan hati yg teruja)

Ah Moi Chantek : Mesti cantik punyaa maaa...


Start from cuci ah moi tu asik borak je dgn aku...sampai la aku duduk balik depan cermin and tanya diri aku balik..cantek ke kalau aku kaler ni...?! kang kalau lain macam skit, kena bahan tahap tupai kentut masam kang..!!? hmmm....tak pe la...aku sedapkan hati sendiri dengan bertanya pada ah moi tu...berapa lama mau buat ni moi..? die reply sekejap je maa...start from treatment,basuh, kaler,warm,touch up kaler balik,basuh balik, and dry...aku yg rabun2 ayam ni tak nampak la sgt kaler rambut aku kat dalam cermin tu...pastu die terus je potong...kat dalam hati aku bertanya,,ape la kaler rambut aku nih...nervous,nak terkucil sume ade..at last dapat jugak aku grab spec and tengok muka aku kat cermin....for the 1st time in my life.,aku rase rambut aku pertama kali di kaler kan dengan cantek, adil dan saksama..aku punya banggo time tu..siap die style kan ala2 korean lagi..perghhh puas hati tul...sehinggalah satu lagi cerita masuk...time tu aku nak buat payment kat kaunter..

Mangsa : Ah Moi berapa moi.....tadi u cakap ada promotion kan.?!

Ah Moi Chantek : Ermmm....RM215...

Mangsa : Owh...(mak ai..!!!aku tak expect pon sampai mahal camtu..dalam poket ade RM100 je ni..tp muka aku pada masa tu still cover macho) apsal mahal moi..?!kata ada promotion...???

Ah Moi Chantek : Yaa lor..usually we charge Rm280..now u got RM50 less meh..?!!ni suma kira treatment,wash,cut and colour lorr...

Mangsa : Ok Ok!! (aku pon terrus je keluar kn credit card aku..ciss!! terkena aku..sebaik ah moi ni chantek...hehhe)


Sampai je kat umah adik aku orang yg first perasan...die kate rambut aku cool..coz tak nampak sgt kontras dgn kulit...aku pon takde la terasa sgt duit aku keluar RM215...lagipon aku rase confidence nak keje and jumpa customer dengan rambut baru ni....Moral of the Story - benda yang aku nak tonjolkan sebenarnya ialah TERPENGARUH, CREDIT CARD and CONFIDENCE.


TERPENGARUH : AhMoi tu berjaya memikat pelanggan denagn gaya dan aset(kecantikan dan body yg mantop..hehe) so aku boleh applicate dekat keja aku..iaitu dengan mempengaruhi customer dengan ketampanan yg aku ade..huhuu~~

CREDIT CARD : Aku mmg dh berjanji kat diri aku yg aku akan guna kan credit card HSBC tu untuk emergency jer...walaupon insiden tadi boleh dikategorikan senagai emergency...aku tetap tak boleh terima reason yg aku guna untuk swipe credit card tu...(p/s:credit card sangat berhantu)

CONFIDENCE : mesti confident dengan ape keputusan yg kita buat...sebaik2nya pikir masak2 and tetap kan pendirian...kalo nak pegi potong rambut,pegi potong rambut je..jgn kaler la..ape la..itu la...ini laa...jadikan benda ni sebagai tauladan...ive learn from my mistake..


dah pukul 1 pagi pon...adioss...!!

2 comments:

  1. aku sbg rakan ko time makan nsk soya mmg nak ckp..."APA..KO KALER RAMBUT???"..haha..sbnr nye da tau da..kate satu ofis n ko pun dgn bangga nya bcerita ko kaler rmbut..cme aku nak pesan.jgn cepat tpengaruh dgn amoi tu..nnt hbs ko pki crdt card ko..haha...

    ReplyDelete
  2. hehehe....
    baiklah wani...aaku akan lebih berwaaspada next time...

    ReplyDelete